הוראה יעילה בחינוך הגופני

תקציר

הספר כולל 22 פרקים המאורגנים בחמישה חלקים.
החלק הראשון "הוראה יעילה", עוסק – בהגדרת מונח זה ובסקירת ממצאים הקשורים בהתפתחות חקר ההוראה היעילה בחינוך הכללי
ובחינוך הגופני.
החלק השני "ארגון הסביבה הלימודית", מציג את "המודל האקולוגי" כבסיס – להבנת המציאות החינוכית ולתיאור קשרי הגומלין שבין הגורמים השונים המרכיבים אותה.
הפרקים בחלק זה סוקרים את האמצעים העומדים לרשות המורה כדי להשיג סביבה לימודית תומכת, בקצה האחד של הרצף, והפחתת בעיות משמעת בקצה השני. ההנחה היא שככל שנשכיל להגביר את ההנעה ללמידה, כך יפחתו בעיות המשמעת ויפחת הצורך להתמודד איתן.
החלק השלישי מציג את השלבים השונים הקשורים בתכנון ההוראה, החל בהגדרת יעדים, דרך ניתוח וסיווג מיומנויות, וכלה בניסוח מערך השיעור ויחידת ההוראה. החלק הרביעי עוסק ביישום ההוראה. לאחר סיום שלב התכנון יש להוציא את ההוראה לפועל. תהליך זה כולל הצגה יעילה של מטלות ההוראה ומתן משוב המתקשר ישירות לביצוע התלמידים. לאחר סקירת היבטים בסיסיים אלה ביישום ההוראה, מוצגות תבניות הוראה שונות ושיקולי הדעת לבחירת תבנית מסוימת והתאמתה לחומר לימוד מסוים, לאפיוני לומדים ולמשתני הקשר שונים.
הפרק האחרון בחלק זה מביא סקירה של סגנונות ההוראה השונים אותם פיתח מוסקה מוסטון כבסיס לקבלת החלטות בדבר מיקוד האחריות לתהליך הלמידה, בין המורה לתלמידים.
החלק החמישי עוסק בהערכת הוראה ולמידה. חלק זה מבוסס על מודל הזמן, המאפשר הערכה אובייקטיבית של תוצרי הוראה. הפרקים הראשונים מציגים את הרציונל ליישום מודל הזמן וממצאי מחקר בתחום זה. לאחר מכן מוצגים מודל מחקרי ומודל מעשי, באמצעותם ניתן להעריך הוראה ולמידה ולקיים דיון רפלקטיבי בשיפור ההוראה.
מושגי מפתח בגוף הספר מסומנים בהדגשה. אלה הם מונחים בעלי חשיבות בתחום המחקר והעשייה הפדגוגית. עיון "מרפרף" בפרקי הקריאה השונים עשוי למקד את העין במונחים המודגשים ולהקל על התמצאותו של הקורא בתכנים שונים. הדגשים אלה ממקדים את תשומת הלב באותם נושאים שזכו להכרה משמעותית ולשימוש נרחב בקרב חוקרי ההוראה.

למי הוא מתאים?

ספר זה מיועד לכל העושים בהוראת החינוך הגופני ובהוראה בכלל. הוא מתאים ל"פרחי הוראה"
הרוכשים ידע פדגוגי כדי להפוך למורים יעילים בעתיד. הוא עשוי להוות מקור לידע ולרעיונות
בתחום הוראת החינוך הגופני למורים מתחילים ולמורים ותיקים. ספר זה עשוי לסייע לעוזרי
הוראה ולחוקרים, כמקור הסוקר ממצאי מחקר עיקריים בתחום הוראת החינוך הגופני. קטעים
רבים בספר זה עוסקים בהיבטים פדגוגיים כלליים ועשויים לספק מידע גם לאנשי חינוך מחוץ
לתחום החינוך הגופני. ההליכים המפורטים בספר מבוססים על תחום הידע "ניתוח יישומי של
התנהגות".